لوگو حال خوب
صفحه اصلی > روانشناسی : خیانت زناشویی

خیانت زناشویی

درمان خیانت به پیمان زناشویی

 

آیا خیانت زناشویی، به منزله پایان پیوند مقدس زناشویی است؟

پاسخ به این پرسش چندان ساده نیست. برای برخی از افراد و در بعضی از شرایط باید گفت بله! خیانت به معنای نقض مفاد پیمان زناشویی و به منزله انقضا زمان زندگی مشترک است. ولی در برخی از موارد نیز می توان ازدواج را نجات داد و با همکاری مشترک زن و شوهر زندگی آن ها را حفظ نمود و با رفع مشکلات زمینه ای شور و اشتیاق را به رابطه بین فردی آن­ها بازگرداند.

تحقیقات نشان می دهد در سراسر دنیا، خیانت مقوله ای است که از جهت شدت آسیبی که به پیکره خانواده وارد می کند قابل مقایسه با رویدادهای اسف انگیزی چون “مرگ یکی از زوجین” یا “طلاق” است. درمان خیانت زناشویی بسیار دشوار و زمان بر است. اگر زخمی که خیانت زناشویی بر پیکره روان خانواده وارد می اورد درمان نشود تا سالها بعد –حتی پس از مرگ فرد خیانتکار- عفونت این زخم می تواند حال فرد را بد کرده و کیفیت زندگی او را به شدت کاهش دهد. خیانت نه تنها به همسر خیانت دیده آسیب می زند، ممکن است زندگی فزرندان را نیز دستخوش مشکلات عدیده ای نماید. گاهی اعضای خانواده  اصلی فرد به دلیل خیانت فرزندشان چنان دچار بحران می شوند که ناچار از جلای وطن شده و محل زندگی را ترک می نمایند یا با اقوام خود قطع رابطه می کنند.

درمان خیانت، پیچیدگی های زیادی دارد. ولی خبر خوب این است که می­توان آسیب­های ناشی از خیانت را مدیریت نمود و افراد درگیر و آسیب دیده در این حادثه را به گونه ای یاری داد که کیفیت زندگی خود را ارتقا بخشند.

درمان خیانت، زمانی آغاز می شود که یکی از طرفین درگیر در خیانت (فرد خائن یا فرد درگیر خیانت، فرد خیانت دیده یا همسر فریب خورده و قربانی خیانت) وارد فاز درمان شوند.

اگر فردی که به درمان مراجعه می کند فرد درگیر در خیانت باشد و هنوز فرد قربانی در جریان خیانت قرار نگرفته است. می توان به فرد درگیر کمک کرد از این روابط بی حاصل و خانمان سوز رهایی یابد. واقعیت این است که اگر همسر درگیر در خیانت، عاشق شده باشد باید برای رهایی از فرایند خیانت، کمک حرفه ای دریافت کند. و تا عشق سوزان او به فرد سوم درمان نشود، زندگی خانوادگی، ابرو و حیثیت فرد در معرض خطر قرار دارد؛ فرزندانش اسیب دیده و یحتمل، اینده ای تلخ در پیش خواهند داشت.

اگر فرد مراجعه کننده همسر قربانی است و همسر خیانتکار همچنان به اعمال خلاف پیمان زناشویی خود ادامه می دهد باید همسر را به چنان مرحله ای از اقتدار وتوانمندی رساند که وی، موضع قربانی بود را ترک نماید و زندگی خود و فرزندانش را نجات داده، از شر همسر خیانت پیشه رها شود.

اگر خیانت تمام شده است و فرد خاطی پشیمان است؛ ولی فرد خیانت دیده قادر به ادامه زندگی مشترک نیست و هیجانات اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را از خود نشان می دهد، با کمک فرد درگیر در خیانت می توان به درمان فرد آسیب دیده پرداخت. فرد آسیب دیده پس از درمان حق انتخاب دارد که در این رابطه بماند یا از این رابطه خارج شود. در فرایند تصمیم سازی درمانگر حضور دارد تا بهترین تصمیم با توجه به شرایط فرزندان و امکانات زن و شوهر گرفته شود تا کمترین آسیب به افراد درگیر در این داستان وارد آید.

یکی از پیچیده ترین موارد خیانت زمانی رخ می دهد که فرد سوم درگیردر خیانت، از اقوام نزدیک یا از همکاران همسر خیانتکار باشد. اگر فرد مراجعه کننده به درمانگر یا مشاور خانواده فرد سوم درگیر در خیانت است. موضوع درمان اصلا خیانت نیست و موضوع جلسه درمان، درمان رابطه عاطفی است.

در تمامی مراحل درمانگر اصول رازداری را رعایت می کند وهیچ اطلاعات وراز مگویی را بین زن، شوهر یا فرد سوم جابجا نمی کند.

نکته مهم درروند درمان خیانت این است که  “زشتی عمل خیانت”، تحت تاثیر هیچ یک از مشکلاتی که زوجین قبلا داشته اند یا اکنون دارند قرا نمی گیرد. هیچ عذر و بهانه ای برای فرد خائن وجود ندارد و همه مسئولیت خیانت به عهده فرد درگیر در خیانت است. همچنان که پژوهش­های زیادی نشان می دهد خیانت، ناشی از ضعف ساختار شخصیتی فرد خیانت پیشه است و برای درمان فرد خاطی باید ساختار شخصیت او را درمان نمود. بعضی از اختلالات شخصیتی بیشتر از بقیه افراد در معرض خیانت زناشویی هستند: افرادی با شخصیت نمایشی، مرزی، خودشیفته و ضداجتماع.

مشاور می داند که در حین فرایند درمان خیانت، لازم است برای درمان اربطه زناشویی و جلوگیری از بروز مجدد خیانت به غناسازی رابطه زوجی پرداخته و مشکلات شخصیتی فرد درگیر و فرد قربانی در خیانت را برطرف نماید.

به بهانه خیانت، فرد قربانی خیانت، حق اخاذی از همسر درگیر در خیانت را ندارد.

درمان خیانت یک درمان تلفیقی است و لازم است مشکلات هیجانی افراد درگیر داستان خیانت را مد نظر قرار داده و به تک تک آن­ها بپردازد.

فرد درگیر در خیانت و  فرد قربانی خیانت هر کدام در جلسات جداگانه ای باید احساساتشان مورد توجه قرار گیرد. اگر در کمال تاسف فرزندان در جریان داستان خیانت قرار گرفته اند، لازم است انان نیز در روند درمان وارد شده  و درمانگر جلساتی را با فرزندان مطلع برگزار کند.

اکیدا توصیه می شود وقتی در یک خانواده پدیده شوم خیانت شکل گرفت حتی المقدور هیچ کس در جریان قرار نگیرد و اولین نفر درگیر در این رویداد تلخ درمانگر باشد تا بتوان هر چه زودتر از گسترش آسیب جلوگیری کرد.

اعظم دشتی: درمانگر و مشاور خانواده

کلینیک حال خوب

datis

دیدگاهتان را بنویسید