صفحه اصلی > اختلالات روانشناسی : اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری چیست؟

اختلالات یادگیری خاص چیست ؟ و علائم و نشانه های آن در کودکان کدام است ؟

آیا فرزند شما در یادگیری ریاضیات و یا نوشتن دیکته و مهارتهایی نظیر این دچار مشکل است؟ ما در این مقاله سعی داریم در مورد اختلالاتی صحبت کنیم که ممکن است والدین و یا کادر آموزشی در سنین ابتدایی تحصیل در مدرسه شاهد آن در رابطه با یادگیری برخی مهارتها توسط کودکان باشند.

اختلالات یادگیری خاص چیست ؟

مدارس ما به طور استاندارد با این فرض کار می‌کنند که همه کودکان در یک سن خاص باید درس‌ها و مهارتهای یکسانی، به روش‌های یکسان و همزمان بیاموزند. هر چند به وضوح این نوع از بوروکراسی در مدارس اشتباه است اما رویه معمول و استاندارد پذیرفته شده چنین است.

بسیاری از کودکان ممکن است هر از گاهی در مدرسه با برخی موضوعات یا مهارت ها مشکل داشته باشند اما به مرور زمان و با تمرین و تکرار اشکالات آنها برطرف می شود. اما هنگامی که کودکی سخت تلاش میکند باز همچنان در طول زمان با مجموعه ای خاص از مهارتها دست و پنجه نرم می کند این علامت می تواند نشانه ای از اختلال یادگیری باشد. بنابراین داشتن اختلال یادگیری به این معنی است که کودک در یک یا چند زمینه یادگیری مشکل دارد. بدون آنکه متغیری به نام هوش و انگیزه تحت تاثیر قرار گیرد. این در حالیست که افراد مبتلا به اختلال یادگیری عموما دارای هوش متوسط ​​و یا گاه بالاتر از حد متوسط ​​هستند.

به زبان ساده کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلالات یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند. این می تواند آنها را در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و استفاده از آنها،  با مشکل مواجه کند.

بنابراین طبق تعاریف ارائه شده اختلالات یادگیری ، اصطلاحات چتری برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری هستند که در نتیجه ی پردازش و کارکرد غیر معمول اطلاعات توسط مغز اتفاق می افتد. بنابراین وجود این اختلال موجب می شود تا فرد از یادگیری یک مهارت و استفاده خوب از آن باز ماند.

اختلال یادگیری از چه زمان قابل تشخیص است؟

اختلالات یادگیری در وهله اول توسط والدین و بعد از آن کادر آموزشی ، معمولاً در سنین ابتدایی مدرسه در کودکان تشخیص داده می شود، هرچند ممکن است این تشخیص تا بزرگسالی نیز رخ ندهد. اما اختلالات یادگیری در نهایت باید توسط یک متخصص روانشناس با انجام ارزیابی های تخصصی تایید گردد.

علائم اختلالات یادگیری

اختلال یادگیری از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت به نظر می رسد. یک کودک ممکن است با خواندن و نوشتن دیکته مشکل داشته باشد، در حالی که کودک دیگر عاشق کتاب خواندن است اما نمی تواند ریاضی را بفهمد. گاهی این اختلالات باهم همپوشانی دارند. به دلیل تنوع زیاد، هیچ علامت یا مشخصاتی وجود ندارد که بتوان به عنوان اثبات مشکل به آن نگاه کرد. با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده در سنین مختلف بیشتر از سایرین دیده می شود. اگر از چیستی آنها آگاه باشید، می توانید زودتر به یک اختلال یادگیری پی ببرید و به سرعت اقدامات لازم را برای کمک گرفتن انجام دهید. برخی از علائم اختلالات یادگیری عبارتند از :

در سنین پیش دبستانی

  • مشکل در تلفظ کلمات
  • مشکل پیدا کردن کلمه مناسب
  • مشکل در یادگیری الفبا، اعداد، رنگ ها، اشکال یا روزهای هفته
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل ها
  • مشکل در کنترل مداد رنگی، مداد و قیچی یا رنگ آمیزی درون خطوط.
  • مشکل در بستن دکمه ها، زیپ ها، گیره ها یا یادگیری بستن بند کفش.

در سنین 5 تا 9 سال

  • مشکل در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها
  • اشتباه در خواندن کلمات اساسی
  • مشکل در یادگیری مهارتهای جدید
  • به طور مداوم کلمات را اشتباه می نویسد
  • مشکل در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی
  • مشکل در درک مفهوم زمان
  • مشکل در تشخیص راست از چپ
  • معکوس نوشتن حروف، کلمات یا اعداد بعد از کلاس اول یا دوم

در سنین 10 تا 13 سال

  • مشکل در درک مطلب یا مهارت های ریاضی
  • مشکل با سوالات تستی باز و مشکلات کلمه ای
  • از خواندن و نوشتن بیزار است
  • از خواندن با صدای بلند اجتناب می کند
  • دستخط ناخوانا و ضعیف
  • مهارتهای سازمانی ضعیف مانند بهم ریختگی اتاق خواب، تکالیف و میز
  • مشکل دنبال کردن بحث های کلاس درس و بیان افکار با صدای بلند
  • مشکل در تشخیص الگوها مثلا مشکل در مرتب کردن اشکال بر اساس اندازه و یا شکل
  • عدم هماهنگی اعضای بدن هنگام حرکت (عدم هماهنگی دست ،چشم و بدن )

توجه به نقاط عطف رشد می تواند به شما در شناسایی اختلالات یادگیری بخصوص در کودکان نوپا و پیش دبستانی کمک کند. تشخیص زودهنگام تفاوت‌های رشدی ممکن است یک سیگنال اولیه از ناتوانی یادگیری باشد و مشکلاتی که زود تشخیص داده می‌شوند می‌توانند آسان‌تر اصلاح شوند.

انواع اختلالات یادگیری خاص

ناتوانی های یادگیری یک اصطلاح “چتری” است که تعدادی دیگر از ناتوانی های یادگیری خاص تر مانند نارساخوانی و نارسانویسی را در بر می‌گیرد.  ناتوانی ها یا اختلالات یادگیری خاص اغلب بر اساس مجموعه مهارت های آموزشی گروه بندی می شوند.

این اختلالات یادگیری معمولاً به صورت چالش‌های مداوم، با سطوح شدت مختلف، در سه حوزه یادگیری ظاهر می‌شوند و معمولاً حول محور خواندن، نوشتن، یا ریاضی می چرخند.

اختلال نارسا خوانی

یک ناتوانی یادگیری خاص که بر خواندن و مهارت های پردازش مبتنی بر زبان مربوطه تأثیر می گذارد. نارسا خوانی با نقص در تشخیص دقیق و روان کلمات مشخص می شود.افراد مبتلا به نارساخوانی با تشخیص، رمزگشایی و املای کلمات دست و پنجه نرم می کنند.درک مطلب گاهی اوقات به دلیل مهارت بسیار ضعیف در خواندن کلمات مختل می شود.

افراد مبتلا به نارساخوانی اغلب در آگاهی واجی و واج شناختی دچار نقص هستند که به توانایی شنیدن، شناسایی و دستکاری ساختار صوتی یک کلمه گفتاری، از جمله واج ها، هجاها، شروع و قافیه آن اشاره دارد.

این افراد ممکن است در پردازش املایی اختلال داشته باشند که در ارتباط صحیح و روان حروف و ترکیب حروف با صداها اختلال ایجاد می کند.

 

دیسکالکولیا.   ( Dyscalculia)

یک اختلال یادگیری خاص که بر توانایی فرد در یادگیری مهارت‌های محاسباتی، درک اعداد و یادگیری حقایق ریاضی تأثیر می گذارد.

 

 

دیسگرافی

یک اختلال یادگیری خاص که بر توانایی دست خط یعنی نوشتن حروف به صورت خوانا و مهارت های حرکتی ظریف چون رنگ کردن درون خطوط و یا برش دادن با قیچی تأثیر می گذارد.

 

اختلال یادگیری غیرکلامی

افراد دارای اختلال یادگیری غیر کلامی در تفسیر نشانه های غیرکلامی مانند حالات صورت یا زبان بدن مشکل دارد و ممکن است هماهنگی ضعیفی داشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ناتوانی‌های یادگیری غیرکلامی با اختلال در سه حوزه گسترده، از جمله مهارت‌های حرکتی، حافظه سازمانی دیداری-فضایی و توانایی‌های اجتماعی مرتبط است. افراد مبتلا به این نوع ناتوانی یادگیری، دایره لغات به خوبی توسعه یافته، و همچنین توانایی تشخیص خواندن قوی و مهارت های زبان روتین دارند.

 

 

اختلال زبان شفاهی / نوشتاری و نقص خاص درک مطلب.   (Dysgraphia)

 

این افراد با درک و یا بیان زبان اغلب به دو صورت شفاهی و نوشتاری مشکل دارند. این افراد اغلب اختلالات زبانی خاص مربوط به نقص در پردازش معنایی و پردازش نحوی را نشان می دهند. پردازش معنایی به رمزگذاری معنای کلمات مربوط می شود. پردازش نحوی به درک ترتیب کلمات و چگونگی تغییر معنا مربوط می شود. برای مثال، جملات «پتو روی بچه است» و «بچه روی پتو است» از کلمات مشابهی استفاده می‌کنند، اما معانی متفاوتی دارند.

 

درمان اختلالات یادگیری

مواجهه با این احتمال که فرزند شما دچار اختلال یادگیری است، می تواند سخت باشد. و شما را دچار نگرانی هایی در مورد آینده او کند. اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر بچه های دارای اختلالات یادگیری به اندازه بقیه باهوش هستند. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری فقط به کمک و آموزش های تخصصی متناسب با سبک های یادگیری منحصر به فرد خودشان نیاز دارند.

بنابراین داشتن یک اختلال یادگیری می تواند کودک را واجد شرایط دریافت خدمات آموزشی ویژه در مدرسه کند. این کودکان اغلب با هوش نرمال یا بالاتر از حد نرمال به هر دلیلی، مهارت‌های آموزش داده شده در مدرسه را ، طبق برنامه مدرسه و با روش‌های مدرسه نمی‌آموزند و طبق مشاهدات انجام شده این کودکان اغلب از اضطراب بالایی رنج می برند که مانع یادگیری آنها می شود. بنابراین این کودکان نیازمند کمک و همراهی یک متخصصص روانشناس هستند.

متخصصین ما در کلینیک حال خوب با انجام ارزیابی های تخصصی می توانند به شما و کودکان شما در تشخیص و همچنین کمک به کسب مهارت و استفاده از آن یاری رسانند.

 

https://www.msdmanuals.com/

https://www.cdc.gov/

https://www.helpguide.org/

https://www.psychologytoday.com/

 

datis

«پست قبلی

پست بعدی»

دیدگاهتان را بنویسید